side_1
Για το έργο της Μαρίζας
divider

Το τραγούδι είναι το πιο κατάλληλο μέσο για να εισαχθούν τα παιδιά στον κόσμο της μουσικής. Η γλώσσα, η κουλτούρα, οι ρυθμοί, τα όργανα, οι ήχοι κάθε τόπου μεταφέρονται από γενιά σε γενιά κυρίως μέσα από τα τραγούδια. Αν το σχολείο άφηνε λίγο πιο πολύ χώρο στις τέχνες... πόσο κερδισμένα θα ήταν τα παιδιά και οι κοινωνίες.

Η Μαρίζα Κωχ, καλλιτέχνιδα και τραγουδοποιός με τεράστια καριέρα, σχεδόν παράλληλα με την καλλιτεχνική της πορεία ανέπτυξε μία πλούσια δραστηριότητα ως μουσικοπαιδαγωγός. Με το πηγαίο ταλέντο της έγινε η σύντροφος, η καθοδηγήτρια και η μύστης των παιδιών στον κόσμο της μουσικής. Το Κέντρο Βιωματικής Μουσικής, Κίνησης και Λόγου, που η ίδια δημιούργησε, στέγασε τις μουσικοπαιδαγωγικές της ανησυχίες και έγινε αφορμή για να γράψει κι άλλα τραγούδια και να συνεχίσει να καλλιεργεί τη σχέση της με τα παιδιά. Η σχέση της με τα παιδιά, όπως λέει η ίδια, φώτισε την καριέρα της περισσότερο από οτιδήποτε άλλο.

Στα τραγούδια της Μαρίζας Κωχ εμπεριέχονται στοιχεία για την εκμάθηση και κατανόηση της ελληνικής γλώσσας, λέξεις, φράσεις, μυρωδιές και χρώματα της Ελλάδας. Λες και κάθε χωριό, κάθε νησί, κάθε τόπος, κάθε λουλούδι έχουν τρυπώσει μέσα τους. Αποπνέουν άρωμα Ελλάδας, σύνδεση με τον τόπο και τον πολιτισμό. Έτσι, τα τραγούδια αυτά είναι ο καλύτερος τρόπος για την εκμάθηση και κατανόηση της ελληνικής γλώσσας, και ιδιαίτερα για τα παιδιά των οποίων η ελληνική είναι δεύτερη ή τρίτη γλώσσα.

Η Μαρίζα Κωχ έχει παραχωρήσει την άδεια χρήσης όλου του μουσικοπαιδαγωγικού της υλικού στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου και στην Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.). Το Ιόνιο Πανεπιστήμιο έχει τη μεγάλη χαρά να φιλοξενεί τη διαδικτυακή πλατφόρμα με τίτλο: «Τραγουδώντας ελληνικά με τα τραγούδια της Μαρίζας Κωχ». Την ευχαριστούμε απεριόριστα για αυτή την προσφορά της στην ελληνική μουσική.

Ζωή Διονυσίου
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Μουσικής Παιδαγωγικής
Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Ιόνιο Πανεπιστήμιο

divider

Το CD «Με τη Μαρίζα τραγουδώ, Ελληνικά μαθαίνω» της Μαρίζας Κωχ δεν είναι μόνο ένα δημιουργικό και αποτελεσματικό εργαλείο για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, είναι και μια μουσική απόλαυση.

Η Μαρίζα Κωχ, δουλεύοντας με παιδιά ηλικίας 4-12 ετών, άρχισε να δημιουργεί το δικό της υλικό εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας. Κάθε τραγούδι αποσκοπούσε στο να διδάξει ένα συγκεκριμένο γραμματικό φαινόμενο, αλλά συγχρόνως ήταν και ένα μάθημα ελληνικής μουσικής. Οι στίχοι των τραγουδιών συνδύαζαν ασκήσεις γραμματικής και προφοράς με έναν ευφάνταστο, χαρακτηριστικό τρόπο, ο οποίος κυριαρχεί σ’ όλες της τις συνθέσεις. Παρόλο που το CD προορίζεται για νεότερους ανθρώπους, οι φοιτητές των νέων ελληνικών στο Cornell University που άκουσαν τα τραγούδια ανταποκρίθηκαν με ενθουσιασμό σ’ αυτά.

Το «Greek through song», όπως εγώ το ονόμασα, δεν είναι μόνο μια μέθοδος εκμάθησης ελληνικών. Εκτός του ότι σου μαθαίνει συγκεκριμένα γραμματικά φαινόμενα, είναι κάτι πολύ περισσότερο: ένα αυθεντικό μουσικό και γλωσσικό ταξίδι στη σύγχρονη ελληνική μουσική, στο οποίο κανένα παιδί ή έφηβος με παιδική φαντασία δεν μπορεί να αντισταθεί.

Gail Holst-Warhaft
Adjunct Professor, Departments of Classics, Comparative Literature and Near Eastern Studies
Cornell University

divider

Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε αλλοδαπούς υπήρξε μέχρι πρόσφατα μια ατελής και στερούμενη αρτιότητας τέχνη. Ατελής διότι κανείς δεν είχε ποτέ τις πηγές για να διδάξει πλήρως το υλικό και στερούμενη αρτιότητας διότι το μεγαλείο της γλώσσας υπάρχει όχι μόνο στη διανοητική και συναισθηματική της ακρίβεια και στον πλούτο, αλλά και στη μουσικότητά της. Η Μαρίζα Κωχ, πιστή και αφοσιωμένη στην ελληνική γλώσσα και μουσική, μας προσέφερε τελικά αυτό το τέλειο εργαλείο για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας, και όχι μόνο ως μέσο απόλαυσης και καλαίσθητου εμπλουτισμού.

Αν και τα τραγούδια πρωτίστως προορίζονται για μικρούς μαθητές, αυτός ο «αθώος» τρόπος εκμάθησης επιτρέπει στον οποιονδήποτε να απολαύσει σε βάθος αυτές τις απλές αλλά δελεαστικές μελωδίες. Το χιούμορ των στίχων είναι, όπως πάντα, γοητευτικό και απολαυστικό και χαρακτηριστικό του λόγου της Μαρίζας Κωχ. Το «Με τη Μαρίζα τραγουδώ, Ελληνικά μαθαίνω» είναι το πιο πρόσφατο δώρο της σε όλους τους λάτρεις της ελληνικής γλώσσας και μουσικής.

Dr. George Syrimis
Director of Hellenic Studies Program, Lecturer in Hellenic Studies and Comparative Literature
Yale University

divider

Η μουσική αποτελεί ένα σημαντικό εκπαιδευτικό εργαλείο, καθώς, μεταξύ άλλων, μπορεί να δημιουργήσει δρόμους επικοινωνίας μεταξύ διαφορετικών πολιτισμών. Ειδικότερα, το τραγούδι μπορεί να εμπνεύσει και να κινητοποιήσει τους μαθητές και να δώσει ποικιλία και διαφορετικό χρώμα στη διαδικασία διδασκαλίας-μάθησης.

Το σώμα των τραγουδιών «Με τη Μαρίζα τραγουδώ, Ελληνικά μαθαίνω» είναι ένα νέο υλικό, μια φρέσκια και εξαιρετικά ενδιαφέρουσα πρόταση που μπορεί να αποτελέσει ένα χρήσιμο εκπαιδευτικό εργαλείο, ένα μαγικό ραβδί, στα χέρια των εκπαιδευτικών. Η Μαρίζα Κωχ, η εμπνευσμένη δημιουργός, στιχουργός και συνθέτρια, έγραψε τα συγκεκριμένα τραγούδια μέσα από μια διεισδυτική ματιά στα ενδιαφέροντα και στις ανάγκες κατ'αρχάς των μαθητών της και, στη συνέχεια, πολλών αλλόγλωσσων μαθητών (αλλοδαπών και παλιννοστούντων).

Τα τραγούδια της Μαρίζας Κωχ ανοίγουν στους μαθητές –και τους εκπαιδευτικούς- έναν νέο ορίζοντα για την κατανόηση του προφορικού λόγου: η εξοικείωση με το νέο λεξιλόγιο γίνεται πρόκληση και παιχνίδι, η κατάκτηση γραμματικών και συντακτικών κανόνων γίνεται ελκυστική και ενδιαφέρουσα. Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν τα εν λόγω τραγούδια για την καλλιέργεια της κατανόησης γραπτού και προφορικού λόγου των μαθητών, για την παραγωγή γραπτού και προφορικού λόγου, αλλά και ως κείμενα, ως αυτοτελή επικοινωνιακά συμβάντα. Επιπροσθέτως, η προσέγγιση των τραγουδιών ως πολιτισμικού αγαθού προσφέρει το εφαλτήριο για τη γνωριμία, κατανόηση και εκτίμηση της ελληνικής κουλτούρας: μύηση στους ελληνικούς μουσικούς δρόμους, γνωριμία με τη καθημερινότητα της ζωής στην Ελλάδα, γνωριμία με τις συνήθειες, τα ήθη και τα έθιμα, επαφή με την ελληνική ιστορία και παράδοση.

Ευχαριστούμε Μαρίζα! Καλοτάξιδα τα τραγούδια σου!

Μαίη Κοκκίδου
Med, PhD, post PhD, εντεταλμένη λέκτορας
Ευρωπαϊκό Πανεπιστήμιο Κύπρου

divider

Η Μαρίζα Κωχ συνεχίζει να μας εκπλήσσει ευχάριστα καταθέτοντας αυτή τη φορά μια νέα παιδαγωγική πρόταση, που περιλαμβάνει τραγούδια τα οποία έχουν ήδη δοκιμαστεί με επιτυχία σε τμήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας τόσο σε φοιτητές του Cornell University όσο και σε αλλόγλωσσους μαθητές που ζουν στην Ελλάδα.

Το όλο εγχείρημα καλύπτει ένα κενό στον ελλαδικό χώρο και το οποίο, στα χέρια του εκπαιδευτικού της ελληνικής γλώσσας μπορεί να αναδειχθεί σε ένα αξιόλογο βοήθημα για τη διδασκαλία της γλώσσας σε διαφορετικές ηλικίες μαθητών. Παράλληλα, όμως, μπορεί να αξιοποιηθεί και από τον εκπαιδευτικό της μουσικής σε ό,τι αφορά στην εφαρμογή διαθεματικών διδασκαλιών και τη σύνδεση της μουσικής μας με τη γλώσσα, στο πνεύμα των νέων Αναλυτικών Προγρμμάτων.

Νίκος Θεοδωρίδης
Μουσικοπαιδαγωγός Ε.Ε.Π.
Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης

divider

Της Μαρίζας τα «ωραία τα τραγούδια» ταξίδεψαν μέσα στο χρόνο γενιές νέων. Αυτή η έκδοση είναι η παρακαταθήκη για τις επόμενες γενιές, για τη μάθηση της γλώσσας με την αρμονία και την ενορχηστρωμένη συνεργασία των αισθήσεων. Ο σουρεαλιστικός στίχος και το παιχνίδι με τις λέξεις διεγείρουν το ενδιαφέρον, η περιγραφική δομή δημιουργεί έναυσμα για διδασκαλία παραδοσιακών επαγγελμάτων και γραμματικής και μαζί κεντρίζουν τη δημιουργικότητα του διδάσκοντος και του διδασκομένου. Απευθύνεται σε μεγάλη γκάμα ηλικιών και καθηλώνει μουσικά, προετοιμάζοντας το μυαλό να προσλάβει και να καταγράψει τη γνώση.

Λουίζα Βελετζά
Διδάκτωρ Ψυχολογίας
Παιδοψυχολόγος

side_2